Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 

«Με την πολιτική της η Κυβέρνηση της Ν.Δ, στην ακτοπλοΐα,   καταδικάζει τα νησιά και τους νησιώτες σε απομόνωση, κοινωνική και οικονομική καθήλωση», υπογράμμισε ο βουλευτής του Νομού Λέσβου και Πολιτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ σε θέματα Μεταφορών, Νίκος Σηφουνάκης, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σήμερα (Δευτέρα 1 -9-2008), μαζί με την Πολιτική Εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ για την νησιωτική πολιτική, Ελπίδα Τσουρή, τον εισηγητή του ΚΤΕ Ναυτιλίας, κ. Νικόλαο Ζωϊδη, τον Γραμματέα του Τομέα Ναυτιλίας, κ. Δημήτρη Καρύδη, τον εισηγητή του ΚΤΕ Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Χάρη Τσιόκα και το Γραμματέα του τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ. Φώτη Χατζημιχάλη, με αφορμή την υπόθεση Παυλίδη και το σκάνδαλο της άγονης γραμμής.  
Τόνισε πως «η υπόθεση Παυλίδη και το παρασκήνιο που αποκαλύπτεται γι' αυτήν, είναι χαρακτηριστική της νοοτροπίας και του τρόπου που πολιτεύεται η Κυβέρνηση, στην  κρίσιμη και με εθνική σημασία νησιωτική Ελλάδα».
Όπως σημείωσε, πέραν  από τις όποιες συνέπειες σε θεσμικό επίπεδο, επιφέρουν οι αποκαλύψεις για το σκάνδαλο της άγονης γραμμής, οι επιπτώσεις από αυτή την απαράδεκτη πολιτική της γαλάζιας ομάδας, είναι πολλαπλές και τις νοιώθουν οι απλοί πολίτες :
- Με το ότι δεν υπάρχουν σύγχρονα, ασφαλή και ταχύτατα πλοία που θα άλλαζαν ριζικά το τοπίο στην ενδοεπικοινωνία των νησιών και θα εξυπηρετούσαν τους πολίτες.
- Με το ότι ο Ελληνικό Δημόσιο θα συνεχίσει να βάζει βαθειά το χέρι στην τσέπη, δίνοντας τεράστια ποσά για να συντηρείται το καθεστώς των γαλάζιων κολλητών στην άγονη γραμμή.
- Γίναμε ρεζίλι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί ακυρώθηκαν διαγωνισμοί για νέα πλοία και έτοιμες συμφωνίες, οι οποίες είχαν την έγκριση της Ε.Ε.».
   Όπως είπε το  «αναγνωρίζοντας ειδικότερα το πρόβλημα θαλάσσιας σύνδεσης πολλών μικρών και απομονωμένων νησιών … το τ. Υπουργείο Αιγαίου τον Μάιο του 2000 αποφάσισε τη λήψη μέτρων για μία ριζική και οριστική επίλυση του προβλήματος της θαλάσσιας σύνδεσης των νησιών αυτών. Πρόβλημα, που μετά και την εφαρμογή του νόμου άρσης του cabotage, έλαβε άλλη διάσταση και ανέδειξε εντονότερα τις αδυναμίες του όλου συστήματος».
Το τ. Υπουργείο Αιγαίου, είπε ο κ. Σηφουνάκης,  ανάθεσε το 2002 την εκπόνηση ειδικής μελέτης στο Ελληνικό Ινστιτούτο μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ),  η οποία πρότεινε την εξυπηρέτηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών με σύγχρονα νέα σκάφη ειδικών προδιαγραφών για κάθε ενότητα του Αιγαίου. Οι πηγές  χρηματοδότησης της ναυπήγησής τους θα προερχόταν: α) από τις πιστώσεις που διέθετε το κράτος για τις άγονες γραμμές β)τις μακροχρόνιες συμβάσεις και γ) το  χαμηλότοκο δανεισμό. Η μέθοδος που επιλέχτηκε  για το έργο ήταν το PFI (Private Finance Initiative) σε αντικατάσταση του υφιστάμενου συστήματος των ετησίων επαναλαμβανόμενων διαγωνισμών ανάθεσης μονοετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας.
Το τ. Υπουργείο Αιγαίου, επεσήμανε ο κ. Σηφουνάκης,  σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας χρηματοδότησε την σχετική μελέτη και άρχισε  συζητήσεις στις Βρυξέλλες με την αρμόδια Επιτροπή Μεταφορών και την υπεύθυνη Επίτροπο αείμνηστη  Παλάθιο και τον Επίτροπο Περιφερειών Μ. Μπαρνιέ.  Ολοκληρώθηκε η μελέτη, την καταθέσαμε στην Commission, η οποία και συμφώνησε, τονίζοντας ότι η Ε.Ε. θα εγκρίνει τις μακροχρόνιες συμβάσεις, με την προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί η δέσμευση της δρομολόγησης των νέων σκαφών όπως η μελέτη προσδιόριζε.
Περιληπτικά απαριθμούνται ορισμένα σημεία της μελέτης όπως:
• Τον χωρισμό του Αιγαίου σε οκτώ ενότητες, Δυτικές Κυκλάδες, Κεντρικές Κυκλάδες, Μικρές Κυκλάδες, Νότιο και Βόρειο σύμπλεγμα Δωδεκανήσου, Βόρειο Αιγαίο και της κάθετης  διασύνδεσης Βόρεια Ελλάδα - Κρήτη και της οριζόντιας διασύνδεσης Εύβοια – Μαγνησία - Ανατολικό Αιγαίο.
• Για κάθε ενότητα, σύμφωνα με τις μετρήσεις της μελέτης στη βάση ενός master plan – εικοσιπενταετίας - προβλέπονταν ειδικές προδιαγραφές Σκαφών π.χ. για το Νότιο Σύμπλεγμα της Δωδεκανήσου το μήκος του σκάφους έφθανε τα 110 μέτρα με συγκεκριμένο αριθμό καμπίνων και αριθμό φορτηγών και επιβατικών αυτοκινήτων που θα μπορούσαν να μεταφέρουν με προσδιορισμό της μέγιστης ταχύτητας Κόμβων κ.α.. Για τις δυτικές Κυκλάδες προβλέπονται άλλες μικρότερες προδιαγραφές, λόγω των μικρών αποστάσεων, και ούτω καθεξής.
• Τα σκάφη θα ήταν συμβατικής τεχνολογίας με μέγιστη ταχύτητα 22-28 κόμβων, διότι αποδεικνυόταν από την μελέτη ότι τα ταχύπλοα σκάφη ήταν ασύμφορα.
Τον Φεβρουάριο του 2003, είπε ο κ. Σηφουνάκης,  αποφασίσθηκε από τους Υπουργούς Αιγαίου, Εμπορικής Ναυτιλίας και Οικονομίας και Οικονομικών, πιλοτικά η ανάθεση μετά από δημόσιο διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό της ναυπήγησης  ή προμήθειας ενός (1) σύγχρονου Επιβατηγού Οχηματαγωγού πλοίου (ολικού μήκους 100-110,00μ περίπου, υπηρεσιακής ταχύτητας 22 κόμβων, χωρητικότητας 800-1000 επιβατών, 170 οχημάτων και 400 κλινών) από τον ιδιωτικό τομέα ή συλλογικό φορέα π.χ. Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων των Νομών του Αιγαίου, με τη μέθοδο  PFI  το οποίο μετά από τη σύναψη μακροχρόνιας σύμβασης (10-12 ετών) και θα εδρομολογείτο  σε τρεις (3) άγονες δρομολογιακές γραμμές του Ανατολικού Αιγαίου ως εξής:
1. ΣΑΜΟΣ – ΧΙΟΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ – ΛΗΜΝΟΣ – ΚΑΒΑΛΑ και επιστροφή
2. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΛΗΜΝΟΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ – ΧΙΟΣ – ΣΑΜΟΣ – ΚΩΣ – ΡΟΔΟΣ και επιστροφή 
3. ΣΑΜΟΣ – ΧΙΟΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ – ΒΟΛΟΣ και επιστροφή 
Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προέβη τον Σεπτέμβριο του 2003 στην προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού επιλογής Χρηματοοικονομικού συμβούλου, η πρόσληψη του οποίου ολοκληρώθηκε και επιλέγη η Εταιρεία KANTOR Α.Ε.
Τον Ιανουάριο του 2004 συστάθηκε από τον τότε Υπουργό Εθνικής Οικονομίας (αρ. απόφασης  4755/73 – 27 Ιανουαρίου 2004) η Επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής του έργου του Χρηματοοικονομικού Συμβούλου.
Όπως ανέφερε ο κ. Σηφουνάκης, ο  εν λόγο διαγωνισμός έπρεπε να προκηρυχθεί στις αρχές Μαρτίου του 2004, όμως η νέα κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές της 7ης Μαρτίου 2004 ακύρωσε τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό και το χρονοδιάγραμμα και έκτοτε η διαδικασία σταμάτησε.
«Δυστυχώς την ευθύνη της ακύρωσης φέρει ο τότε και νυν Υπουργός ΥΠΕΘΟ της Νέας Δημοκρατίας. Για λογαριασμό του ΥΠΕΘΟ απήντησε  τον Ιούνιο του 2004 ο τότε Υπουργός Αιγαίου κ. Παυλίδης, ο οποίος  μιλώντας στους δημοσιογράφους στη Ρόδο που τον ρώτησαν: Γιατί δεν εφαρμόσατε και ακυρώσατε την μελέτη – προγραμματισμό της προηγούμενης κυβέρνησης απήντησε:  «Αυτό ήταν το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Εμείς έχουμε δικό μας πρόγραμμα». 
Πέρασαν πέντε χρόνια και πρόγραμμα δεν είδαν οι νησιώτες και  έζησαν και ζουν τα αποτελέσματα της απομόνωσης όσο ποτέ άλλοτε, επεσήμανε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.
Επεσήμανε πως «η προχειρότητα, η τσαπατσουλιά είναι εκείνο που διακρίνει την σημερινή κυβέρνηση γιατί αθετεί ακόμη κι αυτό που υποσχέθηκε στους ευκολόπιστους και αεί προδομένους πολίτες των νησιών. Ήτοι:
• Φθηνότερα ναύλα και  κατάργηση του 3% (επίναυλου), όπως διακήρυττε ως αντιπολίτευση
•  Κατήργησε τη Ανεξάρτητη Ρυθμιστικής Αρχή που είχε την ευθύνη για την τήρηση των Νόμων και του υγιούς ανταγωνισμού διότι ήταν εμπόδιο στα σχέδια της
• Με την απελευθέρωση και τις ετσιθελικές αυξήσεις των ναύλων, στο όνομα δήθεν του υγιούς ανταγωνισμού προχώρησαν στην απελευθέρωση των ναύλων  και στην Γ΄θέση
• Έθεσε  προτεραιότητα στην πολιτική της την εκποίηση των κερδοφόρων λιμανιών σε Κινέζους και Κορεάτες
• Ακύρωσε ή ετεροχρόνισε έργα αναγκαίων υποδομών στα λιμάνια».

Ακόμα σημείωσε πως «το  μέγιστο πρόβλημα της κυβέρνησης και του κ. Παυλίδη δεν είναι οι προνομιακές και σκοτεινές συναλλαγές με τον καταγγελλόμενο ακτοπλόο, αλλά το ότι κατ' εντολή των ημετέρων ακτοπλόων, από τη μελέτη του Ινστιτούτου Μεταφορών που συμφωνήθηκε με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η κυβέρνηση υλοποίησε αυτό που συνέφερε τους γαλάζιους ακτοπλόους. Συγκεκριμένα νύκτωρ ψήφισε διάταξη για την σύναψη  μακροχρόνιων συμβάσεων με τα υπέργηρα και τριτοκοσμικά πλοία σε νομοσχέδιο για τις καταδύσεις.  (Νόμος 3409/2005, Άρθρο 19, ΦΕΚ 273/Α/4.11.2005). Υπέγραψε δηλαδή δεσμευτικές πολυετείς συμβάσεις, για να εισπράττουν την επιδότηση, με ζεστό χρήμα, με τα άχρηστα τριτοκοσμικά πλοία τους, συγκεκριμένοι «Παυλίδιοι» πλοιοκτήτες». 
 Επεσήμανε τέλος πως «η  υπόθεση Παυλίδη – Μανούση είναι απότοκος της συλλογικής πολιτικής εύνοιας της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας προς συγκεκριμένους ακτοπλόους που επέβαλαν την διατήρηση του υπάρχοντος συστήματος επιδοτήσεων προκειμένου να λαμβάνουν ζεστό χρήμα, χωρίς να επενδύουν και να παρέχουν τις απαράδεκτες υπηρεσίες τους στους Αιγαιοπελαγίτες».